}
6982f130ae6a195e3a565419c0486606

27 Mei 2012

_Selsema kucing_

Kucing sangat mudah terkena selsema...terutama pada anak kucing dan kucing yang belum menerima vaksin..malah selsema pada kucing ini juga sebenarnya mudah sekali berjangkit kepada kucing2 yang lain.. Penyakit ini jarang menyebabkan kematian kepada kucing2 dewasa tetapi sebaliknya jika ia berlaku pada anak kucing...kerana anak kucing mempunyai imun yang masih lemah... gejala seperti kerap bersin dan hidung berair dapat di lihat pada kucing yang terkena selsema...selain tahi mata yang berlebihan dituruti demam .. kadang2 kucing yang mempunyai selsema kucing ini mempunyai gejala biasa seperti kerap bersin /batuk... dan gejala itu berlarutan ..jangan biarkan ia terlalu lama untuk di bawa ke veterinar .

Selsema kucing merupakan penyakit kucing yang di sebabkan oleh virus feline herpesvirus , calicivirus , felin chlamydiosis , feline mycoplasma dan bakteria bordetella ... virus tersebut tidak menjangkiti manusia .

Seperti juga selsema pada manusia , ia berjangkit melalui air liur , cecair bersin dr kucing yang di jangkiti virus ini dan juga melalui bekas makanan & minuman yang tidak bersih ..Penyakit ini sememangnya boleh di elakkan dengan menjaga kebersihan kucing dan tempat tidur,makan dan minum nya sentiasa bersih .. serta di cegah dari cara mengasingkan sementara kucing2 yang telah di jangkiti virus ini atau kucing yg selsema daripada kucing2 yang lain agar ia tidak merebak/bejangkit pada kucing yg sihat..
Penyakit ini juga boleh di elak dengan memastikan kucing diberikan vaksin .

kucing yang berisiko tinggi untuk mendapat jangkitan ini adalah kucing yang sering berada di luar rumah , malah tempat2 khas untuk kucing seperti boarding juga mempunyai risiko untuk kucing mendapat jangkitan.

Tetapi jika kucing mengalami stress juga boleh selsema . Stress contohnya selepas pembedahan/rawatan yg menganggu ketenangan nya , baru berpindah ke tempat baru atau stress bila terdapat kucing lain di rumah..

Memang pada awalnya kucing yang mempunyai selsema ini tidak lah teruk atau memberi kesan yang berbahaya tetapi jika ia melarat/kronik kucing perlu di bawa ke veterinar...

Kucing yang mempunyai selsema teruk atau kronik selalunya mempunyai tanda2 seperti kurang selera makan ini kerana kucing yang sedang mengalami kesakitan/penyakit selalunya terganggu hingga selera makan nya kurang...
Tanda seperti bernafas dengan mulut terbuka...di sebabkan saluran pernafasan kucing dari hidung telah tersumbat sepenuhnya...
Demam/suhu badan kucing panas . (suhu normal bagi kucing ialah 38.5 - 39.2 celcius )


Oleh itu kucing perlu mendapatkan vaksin dan jika dijangkiti kucing perlu mendapat rawatan di veterinar...










Tiada ulasan:

Ini Blog Mama yang punya Copyright 2012